Less is more: 9 tips voor een knallerpresentatie (of e-book).

Er was een tijd dat ik bijna dagelijks presentaties maakte voor mijn klanten. Canva bestond nog niet en ik werkte vaak voor corporate bedrijven in een Windows-omgeving, dus mijn prefered tool was MS PowerPoint. Uit gebrek aan beters, laat dat duidelijk zijn.

Als grafisch ontwerper die ook PPT's (vakjargon) maakte, was ik een witte raaf en stond mijn agenda behoorlijk vol met presentaties allerhande. Vaak waren dat basis aanzetten die ik dan moest opblinken en beter moest maken. En dat er draken van presentaties tussen zaten ... en lang ... en saai ...

Maar het kan anders.

presentatie tips

Het is namelijk een complete misvatting dat een presentatie saai en lelijk zou moeten zijn, conform het 'Business 2 Bore'-principe.
Ik heb véél geleerd door tientallen, misschien wel honderden, presentaties te maken. En als ik je maar één tip zou mogen meegeven, dan zou ik zeggen: maak gebruik van witruimte.

Maar ik ben in een gulle bui, dus ik geef je zelfs 9 tips! Hier komen ze:

  1. Typografie

    Beperk je tot één of twee verschillende lettertypes.
    Je kunt nadruk leggen door het gebruik van een 'bold' variant of door onderlijning, een accentkleur, ... Gebruik nooit, maar dan ook nooooit, Comic Sans als lettertype. Waarom? Omdat ik het zeg.


  2. Tekstgrootte

    Zet je tekst niet te groot, dat geeft meteen een oubollige en zware indruk. Experimenteer met de puntgrootte van je tekst, accepteer niet zomaar de standaard lettergrootte van je software. Je zal versteld staan.
    Gebruik consequent dezelfde puntgrootte voor al je titels, paragrafen, buttons, etc. Dat creëert visuele houvast.

  3. Kleuren

    Kies op voorhand je kleuren uit en leg ze vast in een kleurenpalet in PowerPoint of Canva. Gebruik je brandkleuren (als je die hebt) voor consistentie. Dat creëert herkenbaarheid.

  4. Vermijd 'een praatje bij een plaatje'

    Een presentatie is geen uitgeschreven script van wat je vertelt tegen je klant. Een presentatie is geen voorleesuurtje, maar dient louter ter (visuele) ondersteuning van je verhaal en om de hoofdlijnen uit te zetten. Uiteraard kun je hier ook cijfermateriaal opnemen ter illustratie. En psst, gebruik geen grote tekstblokken, want die leest geen hond.

  5. Eén boodschap

    Je hebt waarschijnlijk vanalles te vertellen en wil zoveel mogelijk informatie overbrengen, maar 'trop' is teveel.
    Beperk je tot één boodschap per slide en denk goed na over wat je wil vertellen. De aandachtsboog van je klant is beperkt, overlaad haar niet met teveel informatie.

  6. Hou het rustig

    Vermijd complexe schema's of een combinatie van pijlen, kaders, kleurvlakken, flashes etc. Keep it simple. Je klant zal je dankbaar zijn.

  7. Clip art = big no no

    Elke keer wanneer je schaduweffecten gebruikt in een presentatie, sterft er ergens een grafisch ontwerper. Dat verzin ik ter plaatse, maar het zou zomaar eens kunnen.
    Wees spaarzaam met overgangseffecten (bvb. fade-in), tenzij het een toegevoegde waarde aan je content biedt en als je daar een voorbeeld van hebt, stuur het me zeker door!).
    Kies voor strakke en eenvoudige vormen i.p.v. flashes en pijlen.

  8. Schema's en statistieken

    Standaard zitten er in PowerPoint een hoop basis schemastructuren, de ene al lelijker dan de andere. Ik gebruik die nooit, jamais, in een presentatie. Ook hier geldt: hou het simpel en reduceer de data tot een minimum zodat je die in een eenvoudige visuele voorstelling kunt gieten. Opnieuw: geen hond kijkt naar de cijfers. Grote en indrukwekkende tendenzen spreken voor zich, niemand leest de percentages.

  9. Witruimte

    Allicht een van de belangrijkste tips die ik je kan meegeven: creëer veel witruimte. Dat maakt alles meteen veel rustiger, mooier en helderder.
    Less is more en al.

powerpoint presentatie tips

Apple heeft al jaren dezelfde beeldtaal, is heel herkenbaar en maakt optimaal gebruik van witruimte in al haar ontwerpen.

Een bonustip die ik je toch nog wil meegeven: gebruik geen mini-afbeeldingen die je van het internet hebt geplukt om als achtergrond van je slide te gebruiken. Zie je pixels (die kleine blokjes of gekartelde randen van lijnen) gebruik dan een andere afbeelding. Punt.

Gebruik ook geen beelden met watermerk, dat komt nogal onprofessioneel over. De meeste beeldbanken bieden kleine pakketjes aan met credits waarmee je al een heel eind komt. Ik gebruik zelf graag istockphoto (no spon), iets duurder, maar je vindt er heel kwalitatief beeldmateriaal. Een gratis alternatief is Unsplash, de enige voorwaarde is dat je de fotograaf vermeldt in je credits.

Conclusie

Mijn PowerPoint-dagen liggen al lang achter mij en presentaties maak ik niet meer zo vaak, maar ik help ondernemers wél met een geïntegreerde branding en huisstijl die je kunt toepassen op bijvoorbeeld presentaties. Een eigen kleurenpalet, logo, lettertypes en gedefinieerde paragraafstijlen, grafische elementen en iconen, ... allemaal elementen die je kunt inzetten in o.m. (bedrijfs)presentaties, maar ook e-books, checklists of andere give-aways.

Met een duidelijke presentatie in een stijl die in het verlengde ligt van je branding, bouw je aan de consistente branding van je merk en business en laat je een professionele indruk achter op je (potentiële) klant. Want je branding is voelbaar in elke vezel van je bedrijf. Ook in je presentaties.

Is jouw business klaar om killer presentaties te maken die jouw expertise en professionaliteit uitstralen, stel jezelf dan de vraag of jouw branding alles in huis heeft om jouw klant te verleiden.

Mijn grafisch aanbod is volledig toegespitst (re)branding, meer info daarover vind je onder rebranding en DIY branding advies.
In mijn portfolio vind je enkele recente projecten die ik voor solo-ondernemers deed.

Ben je nu al klaar voor een rebranding en wil je horen wat ik voor jou kan doen om meer klanten aan te trekken? Boek dan nu je gratis intakegesprek in.

Volgende
Volgende

Branding fundamentals: 5 essentiële bouwstenen voor een sterke branding